'Stad maken op de Veluwe' en: 'De mooiste stadsrand' of 'Wonen aan het Woeste Woud'? Wordt Apeldoorn een bruisende stad?
Geschreven door Henk Veneman

Pakkende titels voor grote ontwikkelingen die donderdagavond aan de orde waren in de politieke markt. Wat gaat er schuil achter die titels? Ze hebben alle te maken met het realiseren van meer woningen.

Bij 'Stad maken op de Veluwe' gaat het over inbreiden in de binnenstad. De beslissingen zijn genomen. Als raad worden we op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen binnen de projecten die hieronder vallen.  Voor de BINNENSTAD gaat het over 375-600 woningen, In de SPOORZONE moeten 2500-3000 nieuwe woonplekken komen en in de KANAALZONE gaat het over 1325 - 2300 nieuwe woonplekken. En natuurlijk gaat het dan niet alleen over stenen. Maar ook over werken, vervoer, energie en natuur. Grote beeld is dat de binnenstad groener gaat worden. Daar is de meerderheid blij mee. Het gaat ook over het autoluw maken van de binnenstad. Daar liggen de meningen meer verschillend. Wij zien dit als een gunstige ontwikkeling. Vele andere vrezen een niet goed bereikbare binnenstad. Wij geven aan dat er ingezet moet gaan worden op goed openbaar vervoer. Opnieuw hebben we ingebracht dat er ook meer 'leven' zou moeten gaan komen rond de blauwe ader: het kanaal. Met horeca en waterrecreatie op en rond het kanaal kan ook dit gedeelte van de stad weer gaan 'bruisen'. Aantrekkelijk voor jong en oud. En natuurlijk willen wij af van het beeld van 'Aleppo op de Veluwe' als we het hebben over het verval van het Centraal Beheer gebouw. Helaas zijn op dat punt nog geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

Bij 'De mooiste stadsrand' en 'Wonen aan het Woeste Woud' gaat het over 2 'praatplaatjes' om richting te geven aan het ontwikkelen van een gebiedsvisie voor nieuwbouw aan de zuidrand van de stad, oftewel nieuwbouw over de snelweg in Beekbergsebroek. Daar zouden meer dan 3000 woningen moeten verrijzen.

Ook hier weer: bij het ontwikkelen van plannen gaat het ook over vervoer/parkeren, energie, natuur. De inbreng vanuit GroenLinks was hier dat we grote vraagtekens hebben rond het bouwen in en om dit 'moerasgebied'. We vragen duidelijke analyses over water en bodemsturende ontwikkeling en grenzen en mogelijkheden. En de geweldige hoeveelheid zonnevelden. Vele hectaren zonnepanelen. Kan dat niet op een andere manier? Waar andere politiek partijen aandacht vragen voor voldoende parkeernorm, zouden wij meer willen inzetten op 'deelmobiliteit' en ook hier weer: goed openbaar vervoer. We hebben ook aangegeven dat deze uitbreiding misschien meer aangemerkt moet worden als nieuw dorp met eigen voorzieningen dan als stadswijk geplakt tegen de snelweg.

De bewoners konden inspreken en lieten hun grote zorgen horen. Wordt hun bezit en historie zo van de kaart geveegd of is er nog inspraak?

Op 15 en 16 april houdt de gemeente 4 momenten info-avond in het kader van de participatie van de huidige inwoners van dit gebied met betrekking tot de plannen.

Eentje zal ik bij gaan wonen.

En vervolgens kijken we reikhalzend uit naar de te ontwikkelen gebiedsvisie.