Was dit de raadsvergadering met de meeste schorsingen?

Deze raadsvergadering begon nogal chaotisch met meerdere schorsingen omdat de livestream eruit lag.

De agenda
Onze waarnemend griffier Marit Stam werd deze vergadering beëdigd tot griffier. Wat wij van harte ondersteunen. Daarnaast werden een aantal nieuwe fractievertegenwoordigers en een nieuwe vice voorzitter van de raad geïnstalleerd. Ook dat leverde een schorsing op om te feliciteren. Daarna volgden een aantal rechtstreeks bestemmingsplannen.

Moties
Verder werden er twee moties ingediend. De VVD diende een motie in ‘Iedereen kunnen alarmeren’. Omdat onderhoud van alarmeringssysteem 160 miljoen kost wil de overheid over naar NL Alert. De VVD wil dat het college lobbyt om alarmering te behouden in de regio. Daarop volgde een levendig debat. Tijdens het debat bleek dat er ondertussen in Den Haag een motie was ingediend met hetzelfde verzoek. Oftewel, we konden er lokaal over debatteren, maar dat was op dat moment niet meer aan ons. De ontknoping volgt dinsdag in den Haag. Na wederom een schorsing besloot de VVD de motie in te trekken en af te wachten wat de kamer besluit.

Er werd ook een motie ingediend door Lokaal Apeldoorn om in de planvoorbereiding voor Beekbergsebroek alvast meer woningen in te rekenen, omdat ze denken dat er dan meer voorzieningen in het gebied gepland kunnen worden. Wij hebben tegen gestemd omdat een motie oproept tot verandering. En is dat nodig op dit moment in het proces? Er is namelijk richtinggevend gesproken over het aantal woningen. Nog niks is beslist. We vinden dit te vroeg. De gebiedsvisie is in de maak. Gezien de spanningen die er liggen op gebied van waterbeheer en natuuropgaven wachten wij liever het integrale plan en onderzoek af.

Vooruitblik
Op 21 maart hebben het onder andere over Brede Welvaart. Een werksessie om met elkaar een duidelijker beeld te krijgen wat Brede Welvaart is en wat dit kan betekenen als sturingsinstrument. Brede Welvaart betekent naast de economische groei voor de gemeente, ook sociale en ecologische groei. Op 28 maart staan verschillende politieke markten (pma) op het programma die interessant zijn. Zo komt de route van de brandweer aan de orde. Maar ook het wel of niet verkopen van maatschappelijk vastgoed zoals bijvoorbeeld het Huussie. Wij hebben deze pma aangevraagd omdat wij vinden dat we het niet moeten verkopen en beschikbaar houden voor de buurt. En er is een pma over opvang Oekraïners, vluchtelingen en statushouders.

Kortom, kom langs! Het worden weer boeiende avonden. Meer info: https://apeldoorn.parlaeus.nl/app/

Tot woensdag op de algemene ledenvergadering!

Hartelijke groet,

Ellen