Deze week was weer gezellig druk afgelopen donderdagavond stonden de volgende onderwerpen op de politieke markt agenda:

• Zienswijze Leerplein 055
  • Visie Verduurzaming gemeentelijke vastgoed
  • Warmtenet Kerschoten
  • Lucrato
  • Bestemmingsplan Landgoed Deelerwoud
  • Regio Stedendriehoek
  • Herontwikkeling Kayersmolen-Noord
  • Veiligheidsplan Apeldoorn

Het onderwerp dat wij deze week in de spotlight zetten:

Actieplan jeugdzorg en onderwijs
Geschreven door Kirsten

In de gemeenteraad werd donderdag avond een dialoog gehouden met de Apeldoorners over het actieplan jeugdzorg en onderwijs. Er waren diverse afgevaardigden van jeugdzorg en onderwijs organisaties op af gekomen zodat er een mooie dialoog kon plaatsvinden. De avond was ingedeeld in 3 blokken, te weten:

• Thuis
  • Opvang en onderwijs
  • Samen in de wijk

Thuis

De vraag naar jeugdzorg stijgt, de raad vroeg aan de jeugdzorg medewerkers hoe zij dit verklaren. Wat zij zien is dat de druk op de jeugd toeneemt. Zowel vanuit de fysieke omgeving als door social media. Corona heeft een grote impact gehad op de jongeren maar er is meer aan de hand. Iemand vertelde heel pakkend dat zij jongeren zien die helden zijn op social media maar die totaal hun eigen identiteit kwijt zijn.

Kirsten Actieplan Jeugd en Onderwijs

Opvang en onderwijs

Jong geleerd is oud gedaan was bij dit onderwerp het motto. Er werd veel nadruk gelegd op het belang van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven voor jonge kinderen. Daarnaast is het ook belangrijk om gesprekken te voeren over ‘hoe het met je gaat’. Dit doen we te weinig. Bij de jongeren op het voortgezet onderwijs heerst er een taboe op het spreken met de schoolmaatschappelijk werker. Op scholen wordt hard gewerkt om op een laagdrempelige manier de schoolmaatschappelijk werker in te bedden binnen de school.

Samen in de wijk

Ooit wel eens van ‘ontschotten’ gehoord? Dit was het centrale punt binnen dit onderwerp. Ook wel bekend als het kastje en de muur. Nee, dit hoort bij onderwijs, nee daarvoor moet u bij de afdeling welzijn zijn of nee dit valt toch onder zorg. Etc. Hier willen we met z’n allen vanaf. In de gemeenteraad wordt dit zichtbaar door het werken via het model van brede welvaart. Zo komen we los van het hokjes denken. Een simpel voorbeeld is dat als je mensen motiveert om te sporten dit invloed heeft op de vraag naar zorg. Om het voor elkaar te krijgen dat we buiten de hokjes gaan denken en werken wordt in alle wijken en dorpen hard gewerkt om een wijkteam op te richten.

Bij het CJG (centrum voor jeugd en gezin) is een pilot afgerond waarbij de meerwaarde van een proces regisseur is onderzocht. Alle betrokkenen zijn erg positief over de meerwaarde van de proces regisseur en we gaan hier dus een vervolg aan geven. Naar aanleiding van een gesprek met Lisa Westerveld hebben we een tijd gelden navraag gedaan over hoe het geregeld is in Apeldoorn voor de jongeren die 18 jaar worden. We kregen toen te horen dat we in Apeldoorn een soepel beleid hebben om te voorkomen dat jongeren tussen de wal en het schip raken. We hebben ons gerust laten stellen. Toch hoorde ik van de professionals terug dat er wel degelijk problemen ontstaan op het moment dat een jongere 18 wordt. Hier moet dus heel snel iets aan gedaan worden. Als GroenLinks zijnde vinden we het ontzettend belangrijk dat iedereen geholpen wordt en dat we niemand in de kou laten staan.

Samenvattend

Van de aanwezige professionals hoorde we lovende geluiden over het actieplan jeugdzorg en onderwijs. De nadruk ligt op preventie en hier zijn de organisaties erg blij mee. In de dialoog hebben zij belangrijke speerpunten aangegeven vanuit hun werkveld. De jongeren zelf, zijn hierbij binnen de organisaties betrokken middels bijvoorbeeld een jongerenraad of individuele gesprekken. Ervaringsdeskundigheid wordt bij alle aanwezige organisaties als erg belangrijk ervaren. Inspreken in de gemeenteraad of zich verdiepen in het gemeentelijk beleid, gaf een medewerker aan, is voor de jongeren nog een stap te ver.

Over 2 weken staat een politiek debat over het actieplan jeugdzorg en onderwijs op de agenda.

Maar er was meer:

• Paul bezocht de opening van Reizend Zand op het stationsplein.
  • Werd er zaterdag fanatiek Huis aan huis gelopen in de wijk de Maten.
  • Was Dieuwke bij de vrijwilligersmarkt in Orpheus.

Wil jij ook kennismaken met ons? Of mee doen met een fractieoverleg?

Stuur ons gerust een mail via groenlinks@apeldoorn.nl