Deze week stonden verschillende dingen op de agenda van de raadsvergadering zoals het bestemmingsplan van de oranjerie en de zienswijze van de verbonden partijen. Wij zetten deze week het onderwerp ‘’de stoel van de toekomst’’ in de spotlight.

Dieuwke: Donderdag bracht ik namens GroenLinks Apeldoorn de motie “Stoel van de Toekomst in”. Mede ondertekent door D66 Apeldoorn. Een motie die gaat over bewustwording van ons handelen en van onze beslissingen in de raad. Dat we er bewust van zijn dat de keuzes die we maken impact hebben op de toekomst. Mijn betoog voor deze motie vat alles samen:

Dieuwke Motie stoel van de toekomst

Vorig week is mijn oma overleden op 98 jarige leeftijd. Toen ik afscheid van haar nam drukte ze mijn kinderen op het hart dat ze een goed leven moesten hebben. “Heb ik ook gehad” zei ze. Ik denk daar vaak aan. Super lief dat ze dat zei, maar het is ook gewoon waar.

Deze motie gaat over verbinding. Het gaat niet om verschillen uitvergroten maar juist om het gezamenlijk belang te laten zien. En dat is: een leefbare wereld achterlaten aan de volgende generatie en de generaties daarna.

Het gaat over hoop, over leefbaarheid, over rentmeesterschap, over met elkaar de wereld mooier maken. Een van de redenen waarom ik de politiek in ben gegaan.

Over het hoe kan je van elkaar verschillen en dat kan je bespreken. Maar we willen toch allemaal laten zien dat we er met elkaar uit kunnen komen. Dat we samen het beste voor Apeldoorn en de wereld willen. Die stoel is onze herinnering om het goede gesprek hierover te voeren. Te laten zien dat we elkaar wél kunnen vinden. En dat we bewust zijn van een leefbare wereld voor morgen.

Dát is het voorbeeld waar we verantwoordelijk voor zijn.

Als wij hier voor onszelf kiezen en niet verder kijken dan nu, dat we verschillen uitvergroten, dan is dát de reden dat mensen afhaken. Niet omdat we samen in gesprek (of debat) gaan over wat ons verbindt en dat we samen werken aan de toekomst.

We hebben de wereld in bruikleen, laten we de wereld met elkaar mooier achter laten. Niet alleen voor de jongeren van nu, maar juist ook voor de kinderen van hun kinderen. Want daar hebben we het over, over de hoop van die generaties, een goed leven voor hen.

En als iets dan mag verwijzen naar de toekomst, symbool mag staan voor hoop, dan denk ik juist dat een lege stoel hier het symbool voor is: want profeet Elia is verbonden met de toekomst. Staat voor hoop, de verwachting, het uitkijken naar iets nieuws.

Als wij als raad besluiten dat we hier óók zitten voor de toekomst, dan vind ik dat heel hoopvol in een tijd waar veel onzeker is. Waar veel mensen tegenover elkaar ipv naast elkaar staan.

Dank u wel, de toekomst hoopt op uw steun voor een goed en fijn leven nu én straks.”

Helaas heeft de motie het niet gehaald met 26 tegen en 13 voor stemmen. Iedereen kon zich vinden in het betoog, maar een stoel als symbool vinden velen niet nodig. Hopelijk laat de toekomst zien dat de “Stoel van de Toekomst” inderdaad niet nodig is geweest.

Maar deze week was er meer:

• Ons fractieoverleg in de Drie Ranken in de Maten.
  • Bezochten Henk & Anoek de Tafel van 10 van Partij van de Arbeid.
  • Bezocht Kirsten de informele en formele zorg bijeenkomst in de Hofstad,

Wil jij ook kennismaken met ons? Of mee doen met een fractieoverleg?

Stuur ons gerust een mail via groenlinks@apeldoorn.nl