Donderdag 6 April 2023
In Gesprek met de Raad

Geschreven door Paul
Fietsersbond in gesprek met de Raad over wildroosters.

De fietsersbond vindt de betrekkelijk nieuwe diagonale wildroosters gevaarlijk voor fietsers. De geluidshinder bij passerende auto’s is minder. Jammer dat de bond niet betrokken is bij het ontwerp en het plaatsen ervan. Hoewel enkele roosters er al vier jaar liggen, trekken zij nu aan de bel. Zij willen graag onderzoek naar de veiligheid.

In gesprek met de raad april 2023

INTEGRAAL ZORG AKKOORD (IZA) en GEZOND ACTIEF LEVEN AKKOORD (GALA)
Geschreven door Henk

Donderdagavond was vooraf aan de Raadsvergadering een presentatie over IZA en GALA. Het IZA komt in de plaats van eerdere akkoorden die per sector werden afgesloten (bijvoorbeeld huisartsen, ziekenhuizen, etc.). Nu is er één overall akkoord gesloten met alle sectoren binnen de zorg én gemeenten.

Het GALA sluit aan op de doelen van het IZA en geeft een impuls aan de lokale en regionale preventie-activiteiten op het gebied van gezondheid.

In de presentatie werden we bijgepraat op de inhoud van beide akkoorden en wat we daar in Apeldoorn mee gaan doen.

Bas zat vanavond bij de Nota Reserves

Bas PMA april 2023

Raadsvergadering
NIEUW ZWEMBAD VLIJTSEWEG
Geschreven door Henk

Donderdagavond besloot de gemeenteraad over het nieuw te plannen zwembad aan de Vlijtseweg.

In de vorige blog heb ik uitgelegd welk standpunt de fractie van GroenLinks  aanneemt:

• Naast theater, bibliotheek, sportvelden hoort voldoende zwembadwater tot een noodzakelijke basisvoorziening
  • We waren voor de motie over de zwemdiploma's mogelijk te maken voor alle kinderen
  • Die uitbreiding tot en met B diploma vraagt ook om meer zwembadwater
  • Evenals voldoende zwemmogelijkheden voor het toenemend aantal ouderen die nu al vaak geen ruimte hebben. En voldoende mogelijkheden om te leren zwemmen dienen er ook te zijn voor het groeiende aantal nieuwkomers en statushouders.
  • 16 Miljoen euro extra is veel. De financiële vlag hangt er, nu 2 jaar verder dan bij de vorige besluitvorming, echt veel beter bij. We moeten vertrouwen hebben dat dat ook na 2026 zo zal blijven. Nu meer investeren maakt dat we in de nabije toekomst niet opnieuw over een forse investering hoeven te praten omdat we dan te weinig zwembadwater hebben. Als we het nu niet goed doen, zitten we over een aantal jaren weer.
  • We moeten lef tonen door nu niet te aarzelen maar een knoop door te hakken en door te gaan. Er staat al zoveel te veel lange jaren stil of op de lange baan. Dat doet Apeldoorn geen goed. (Westpoint, de Apenrots, de Mirador gaat vooreerst niet door...)

Bij onze inbreng stellen we ook het volgende:

• De kosten voor het kunnen zwemmen moeten betaalbaar blijven, zeker voor de financieel minder bedeelden; het hoort een bereikbare voorziening voor iedereen te zijn. Ook geen sterke kostenverhogingen voor de verenigingen die gebruik gaan maken;
  • We zullen de uitwerking gaan beoordelen op zo duurzaam mogelijke oplossingen;
  • De investeringen mogen niet gaan leiden tot bezuinigingen in het sociale domein
Henk Zwembad Noord

Met die standpunten in de bagage ga je dan de vergadering van de Gemeenteraad in. Het zou geen besluit met hamerslag worden, werd vooraf duidelijk. Ten eerste was er een amendement onder aanvoering van PVDA om minder groot uit te breiden. Ten tweede een motie onder aanvoering van D66 om de tarieven voor de gebruikers betaalbaar te houden. Die motie dienden wij mede in. En dan nog de motie van SGP en CU over het beperken van het gebruik voor wedstrijden op zondag. Het zou een 'stevige' avond gaan worden.

Het amendement van de PVDA konden we niet in meegaan, omdat naar ons inzicht dan binnen afzienbare tijd opnieuw over hoeveelheid zwemwater gesproken zou moeten gaan worden en we wilden het nu in 1 keer goed doen. Na een stevig debat bleek een kleine meerderheid in de Raad tegen de uitvoering van dit minder groots opgezette plan.

De overgrote meerderheid van de Raad besloot de motie van D66 over betaalbare tarieven aan te nemen na afloop van de beraadslagingen hierover. En zoals vaker zat het venijn in de staart van dit onderwerp. Onze inbreng ten aanzien van de motie omtrent de 'zondagsrust' zou er eentje moeten zijn van duidelijk dat we hier niet voor zijn, met respect voor de beleving van anderen. Ik heb teruggekregen dat ik met respect dit standpunt hebben ingebracht. Door toezegging van de wethouder rondom het niet extra aantrekken van topsport op zondag (daar was het nieuwe bad ook niet voor bedoeld), trokken de indieners de motie in.

Daarmee zou het klaar kunnen zijn. Het tegendeel bleek het geval. Oppositiepartij Wij Apeldoorn wilde toch de motie in stemming laten brengen. Een complexe situatie. Daarvoor moest staande de vergadering een nieuwe motietekst ingediend worden. En die motie werd uiteindelijk door de grote meerderheid van de Raad verworpen.

ARMOEDE ACTIEPLAN
Geschreven door Henk

Met grote meerderheid nam de raad enkele wijzigen in de bestaande regels aan om de uitvoering van het actieplan armoede mogelijk te maken. Een motie van PVDA i.v.m. monitoren van 'het maatwerk' uit het actieplan was in onze ogen overbodig omdat de wethouder toezegging had gedaan dit mee te nemen in de werkgroep monitoren sociaal domein. D66 had een sympathieke motie om de genoemde norm grens van 1200 euro op te hogen naar 1900 euro. Echter, komt naar alle waarschijnlijkheid binnenkort een wetswijziging waardoor de gemeenten deze grens niet naar eigen inzicht mogen bepalen. Voor ons de reden om niet voor de motie te stemmen.

Wil jij ook kennismaken met ons? Of mee doen met een fractieoverleg?

Stuur ons gerust een mail via groenlinks@apeldoorn.nl