Geschreven door Kirsten

Enkele weken geleden werden we als gemeenteraad uitgenodigd op moestuin het Havenpark en het Huussie om bijgepraat te worden over de op stapel zijnde plannen. De grond en het Huussie zijn van de gemeente Apeldoorn. Naar aanleiding van een afspraak in de gemeenteraad uit 2012 toen Apeldoorn financieel in zwaar weer verkeerde werd al het maatschappelijk vastgoed verkocht. De moestuin het Havenpark en het Huussie zijn een van de laatste objecten in deze portefeuille.

De vrijwilligers hebben ons verteld over het project en wat er zoal gedaan wordt. Ze zijn ontzettend bang dat dit project door de verkoop verloren gaat. Het is een ontzettend mooi biologisch stukje groen in een versteende omgeving, maar vooral de sociale cohesie die er heerst sprak me ontzettend aan. Iedereen is er welkom. Zo’n 40 vrijwilligers zetten zich in binnen dit project. Er is zelfs een wachtlijst voor vrijwilligers. De vrijwilligers doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, de een werkt in de tuin, de ander maakt soep en weer iemand anders legt alles vast door het maken van prachtige foto’s. Alles is goed. Stimenz is een keer per week aanwezig om wat begeleiding te bieden, maar de vrijwilligers doen het voornamelijk zelf.

GroenLinks, BVNL Apeldoorn, PvdD, SP en ChristenUnie zijn het erover eens dat het zonde zou zijn als de gemeente dit verkoopt. Zowel groen als sociaal heeft het project een ontzettende meerwaarde en het kost de gemeente bijna niets. Verkoop zou ondanks de goede wil van de project ontwikkelaar, ontzettend veel opschudding veroorzaken in het huidige project. Het sociale aspect van moestuin het Havenpark komt hiermee in gevaar. Op den duur ook het groene.

Deze vijf partijen hebben echter geen meerderheid in de raad. Als we in een motie zouden oproepen om het Huussie niet te verkopen verwachtten we dat deze weggestemd zou worden. Andere partijen geven aan dat er elke keer kleine projecten uit de portefeuille van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed komen boven drijven waar we dan weer een aparte discussie over hebben. Laten we dan de overgebleven objecten dan eens onder de loep nemen. Wat zit er nu nog in de portefeuille, wat is er in het verleden verkocht en wat zijn daarvan de uitkomsten geweest. Zo kunnen we een goed overwogen beslissing nemen over de laatste paar projecten.

Dit hebben we dan ook gevraagd in de motie. Laten we in een PMA de gehele portefeuille bespreken en daarna een beslissing in de raad maken over wat we hiermee gaan doen. Tot die tijd willen we dat het Huussie en de moestuin niet verkocht worden. De verkoop stond immers gepland voor het eerste kwartaal 2024, we willen immers niet te laat zijn als raad. Het was afgelopen donderdag een lange avond en de motie van de moestuin en het Huussie was de hekkensluiter.

Gelukkig waren er nog genoeg raadsleden wakker en is de motie met 23 voor en 16 stemmen tegen aangenomen!

De motie is hier te lezen: https://apeldoorn.parlaeus.nl/app/public/motie/02022228800a22000a0a0088a0466dd8

De Stentor schreef twee artikelen over dit onderwerp: