Geschreven door Kirsten

Stel je voor, je staat ‘s ochtends op en maakt je klaar om naar je werk te gaan. Je vertrekt van huis, trekt de voordeur achter je dicht en dan… Breekt de voetensteun van je rolstoel af. Je bent afhankelijk van deze rolstoel vanwege een dwarslaesie. Je hebt geen gevoel in je benen, die voetensteun is nodig om te kunnen rijden, je kunt onmogelijk zelf tijdens het rijden je been omhoog houden.

Terug naar binnen dan maar en bellen met de rolstoelmonteur. Je belt de monteur. Helaas ze zijn pas vanaf 9 uur aanwezig. Oké, dat wordt dus bellen naar de werkgever dat je vandaag niet kan komen werken.

Om 9 uur bel je opnieuw de monteur. Blijkbaar was je niet de enige, een kwartier lang luister je naar het wachtmuziekje. De telefoniste neemt de telefoon op en plant een afspraak in voor… VOLGENDE WEEK!?. Tja je kent het wel, personeelstekort, druk etc. In huis kan je je nog enigszins redden, maar verder dan dat kom je niet. Je trommelt je netwerk op voor de boodschappen en een collega komt wat werk brengen zodat je thuis wat kan doen.

Gelukkig een week later komt de monteur. Je geduld wordt op de proef gesteld want hij zou tussen 9 - 12 uur komen. Het is inmiddels 11:45 als je gebeld wordt dat het wat later wordt. De monteur verwacht er rond 14 uur te kunnen zijn. Gelukkig staat om 15 uur de monteur aan de deur om je voetensteun te maken.

Binnen 1 minuut heeft hij het al gezien, oh ik dacht dat u een ander type rolstoel had, voor deze rolstoel heb ik geen passende steun bij me, die moet ik in het magazijn halen. Je telt intern tot 10 en vraagt hoe laat hij dan terug is. Dat gaat helaas vandaag niet meer lukken. Maar ik kom morgen ochtend voor mijn rit begint de voetensteun wel even bij u langs brengen.

Nou ja het zij zo.

De volgende ochtend ben je vol goede moed opgestaan om naar je werk te gaan. Je wacht. Het is 9 uur. De monteur is niet geweest. Je belt maar weer even naar het bedrijf. Ja sorry de voetensteun voor uw rolstoel is niet op voorraad, die moeten we bestellen. Ik bel u zodra deze binnen is. Een MAAND later is eindelijk de juiste voetensteun binnen en gemonteerd op de rolstoel.

Op 1 november 2023 was er een item op 1vandaag over de problemen bij de reparatie van rolstoelen. Om het verhaal niet nog langer te maken heb ik het enigszins ingekort. Het kan nog veel erger. Deze gang van zaken is meer regel dan uitzondering. Vandaar dat ik de wethouder aan haar jasje heb getrokken om te vragen of dit in Apeldoorn ook zo gaat. Voor mensen die thuis wonen, worden de rolstoelen verstrekt vanuit de gemeente. Je bent dus als rolstoel gebruiker afhankelijk van het contract wat de gemeente heeft afgesloten met leveranciers.

In Apeldoorn hebben we ook dit soort situaties gekend. Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we gekozen om kortere contracten aan te bieden. Dit betekent dat in veel gevallen als een onderdeel van een rolstoel vervangen moet worden, de gebruiker in aanmerking komt voor een nieuwe rolstoel. Dit gaat veel sneller en scheelt veel wachttijd voor de rolstoel gebruiker. Ik als GroenLinkser vraag me nu al schrijvende wel af wat er nu eigenlijk gebeurt met de afgedankte rolstoelen. Ik was blij te horen dat het voor rolstoelgebruikers in Apeldoorn beter geregeld lijkt te zijn, maar in het kader van de circulariteit heb ik hier wel wat vragen over. Wordt vervolgd dus.