Een interpellatie, de eerste in 10 jaar! Maar wat is dat nou zo’n interpellatiedebat? Wij moesten het in eerste instantie opzoeken en inmiddels hebben we het ook mogen ervaren.

Recht van interpellatie
Deze mogelijkheid geeft een raadslid het recht een verzoek in te dienen om het college te bevragen over een onderwerp dat niet op de agenda van de raadsvergadering staat (artikel 155 lid 2 Gemeentewet). Het middel is bedoeld om een actueel politiek punt aan de orde te stellen, en daarover een collegelid te bevragen. Elk individueel raadslid kan verzoeken om een interpellatie, maar de raad als geheel bepaalt of de interpellatie wordt toegestaan. De raad moet nadere regels stellen over de uitwerking.

In ons geval werd de interpellatie aangevraagd over de stukgelopen gesprekken van het college met sportvereniging Columbia. Het idee was namelijk dat op het terrein van Columbia de nieuwe sporthal Zuid zou komen te staan. Sporthal zuid is snel aan vervanging toe en deze stukgelopen gesprekken dreigen vertraging op te leveren. Er zijn tijdens de interpellatie veel vragen aan de wethouder gesteld, omdat er veel ruis was over het hoe en waarom van het stuklopen. De wethouder heeft veel gezegd. Wat wij daaruit haalden was: ‘we komen er samen uit en voor het einde van de jaar wil ik de schop in de grond’. En dat klonk ons goed in de oren want die nieuwe sporthal is heel hard nodig. Helaas praatte de wethouder er omheen.

Wat heeft deze interpellatie ons nou opgeleverd?

• Dat de gesprekken met Columbia zijn hervat
  • De wethouder heeft de wil uitgesproken om eruit te komen
  • De wethouder zal voor besluitvorming het voorstel aan de raad voorleggen.

Dit instrument zal door de raad overigens nog worden geëvalueerd samen met de andere instrumenten die ons ter beschikking staan.

Veder kwam in deze raadsvergadering een motie aan de orde die mede door ons werd ingediend.

De motie ‘Bedankt voor de bloemen’. Deze motie verzoekt het college om over te stappen op duurzame (liefst lokale) alternatieven als geschenk of bedankje. En alleen in uitzonderlijke gevallen, waar bloemen uitdrukkelijk gewenst of gepast zijn, Nederlandse biologisch geteelde bloemen van volle grond te schenken. Per bos bloemen wordt er 4 kg CO2 uitgestoten, dat staat gelijk aan 48 minuten warm douchen.

Veel fracties vonden dit te veel bemoeienis met de bedrijfsvoering van de gemeente en het college weigerde ronduit om dit uit te voeren. De SGP fractie vond het nodig om hierop een cactus aan te bieden aan de indienster. Dat vonden wij nogal een ‘stekend’ gebaar. De motie heeft het helaas niet gehaald met 17 voor en 22 tegen.

Tot de volgende raadsvergadering. Die is op 18 april om 20:00 uur.

Hartelijke groet

Ellen Soorsma