‘Van uitstel komt hopelijk afstel’

Zoals ik al eens eerder heb verteld is GroenLinks al geruime tijd bezig om het onderwerp maatschappelijk vastgoed op de kaart te zetten. We kunnen vaststellen dat dat inmiddels is gelukt. Eerst even een korte inleiding op het waarom.

Geschiedenis
We merkten dat er een aantal losse objecten voorbij kwamen zoals de Wenumse Watermolen en toen bleek dat het Huussie en de Moestuin te koop stonden. Onze gedachte was telkens, waarom wordt dit überhaupt verkocht? Zonde!! Toen doken we in de kaders en bleek dat we als raad in 2012 opdracht hebben gegeven om ons maatschappelijk vastgoed te verkopen. Deze beslissing werd genomen in een totaal andere tijd, een andere financiële tijd waarin de kerntaken discussie speelde. Zouden we die keuze nu ook gemaakt hebben vroegen wij ons af? En wat staat er eigenlijk nog op de lijst om verkocht te worden?

Aan de hand van een motie die wij indienden heeft er eerst een technische pma plus plaatsgevonden die ons informeerde over wat er nog te koop staat. En dat blijkt nog weinig te zijn. Daarom hebben we een vervolg PMA aangevraagd met als doel om erachter te komen hoe de andere raadsfracties over dit onderwerp denken. En in het bijzonder over de objecten die nu nog op de lijst staan. We hebben voor die pma ons best gedaan om insprekers te vragen vanuit de buurthuizen. En dat lukte! De hele pma is opgegaan aan 8 insprekers. Daarom is er een vervolg pma geweest voor de politieke bespreking. Helaas was die veel te kort en rommelig en bleven sommige fracties met te veel open eindjes zitten.

Moties
GroenLinks had in samenwerking met PvdA, PvdV, SP, Cu, Bva en 50+ moties voorbereid. Een algemene waarin we vroegen om het besluit om te verkopen terug te draaien en nieuwe kaders of beleid op te stellen voor de toekomst. Daarnaast hadden we ook losse moties voor de afzonderlijke panden of stukken grond. Wat moet je je voorstellen bij een stukje grond? Nou bijvoorbeeld de tiny forest die verbonden is aan de school de Regenboog. Die staat dus gewoon te koop! De losse moties riepen op om specifieke panden/gronden niet te verkopen.

Politiek spel
Daarna werden enkele fracties wakker. En begon het politiek spel. Want er zijn ook fracties die geen maatschappelijk vastgoed willen behouden. Zij dienden de dag voor deze raadsvergadering ook een motie in. CDA maakte een motie die nogal leek op onze algemene motie. Helaas hadden zij direct een meerderheid doordat lokaal Apeldoorn en VVD hierin mee gingen. Uiteindelijk is tijdens de raadsvergadering op ons verzoek hun motie aangepast waardoor de verkoop van alle panden en gronden nu on hold staat en de wethouder/ambtenaren hebben nu de opdracht om uit te zoeken wat de waarde is, zowel financieel als sociaal, en wat de effecten zouden zijn van verkoop. Natuurlijk met betrekken van de gebruikers van de locaties.

Van uitstel komt hopelijk afstel
De discussie zal begin volgend jaar worden, hoeveel geld heb je ervoor over? Zit er een max aan wat maatschappelijke bijdrage mag kosten? Het is voor nu uitstel en dat is winst. Hopelijk komt dit keer van uitstel ook afstel.

Ellen Soorsma