Fiets ‘m erin
Deze raadsvergadering begon met de raadsbrief ontheemden Oekraïners en opvang andere vluchtelingen. Het Rijk heeft op 15 april de provincies en gemeentes dringend verzocht op korte termijn extra noodopvang te realiseren, desnoods in tenten en sporthallen. Voor onze regio is daarvoor een terrein tussen de twee militaire complexen in Nieuw-Milligen in beeld. Dit is een verkenning, nog geen zekerheid. Er moeten 500 mensen worden opgevangen. GroenLinks vindt het belangrijk dat we oplossingen zoeken om Ter Apel te ontlasten. We hebben wel zorgen over de grote groep mensen op deze afgelegen locatie. Zal er vervoer zijn naar bijvoorbeeld onderwijs, is er dagbesteding enzovoort. Hier hebben we naar gevraagd. Voor de zomer komt het college terug met aanvullende informatie over de invulling van de voorzieningen.

Uiteraard werden er deze vergadering weer verschillende moties ingediend. Hieronder leg ik ze uit.

Motie Samen Leven met de opvang
VVD vond het nodig een motie in te dienen over de impact van de vluchtelingen die momenteel in verschillende hotels verblijven. Zij vinden dit een grote impact hebben op de recreatie en de leefomgeving, doordat o.a. inkomsten gemist worden uit toeristenbelasting. Uiteraard waren we na het lezen van de motie zeer ontstemd, deze motie voelt aan alle kanten vervelend. En dus zouden we zeker tegengestemd hebben. Deze motie is uiteindelijk niet ingediend en komt er een PMA over. Dus het wordt vervolgd, maar hier kijken wij niet naar uit.

Motie Draagvlak
BVA (Beter voor Apeldoorn) heeft kort voor de vergadering een motie ingediend die wij niet degelijk hebben kunnen voorbereiden. Onze primaire reactie was dat ze via een oneigenlijk agendapunt de participatieverordening ter discussie te stellen. Iets met draagvlakonderzoek. Na kritiek is de motie ingetrokken. Hadden ze zelf maar draagvlak onderzoek gedaan……

Motie vreemd De fietsburgemeester
Deze heeft de PvdD ingediend en wij hebben mede-ingediend. Als pro fiets! En Apeldoorn fietsstad. Hierin verzoeken we om een Apeldoornse fietsburgemeester in te stellen om het fietsen in de gemeente Apeldoorn verder te stimuleren. En voorstellen te doen op welke wijze de fietsburgemeester zowel publicitair als beleidsmatig het fietsbeleid van onze groene gemeente verder kan brengen. De algemene reactie van de raadsleden was dat je overal wel burgemeesters voor kunt aanstellen. Geen van de andere raadsfracties heeft voorgestemd.

Motie Sleutel voor veiligere mobiliteit
Op deze zijn waren wij fel tegen! Ingediend door de VVD. Ze willen de mobiliteitsplannen uitstellen op verzoek van de ondernemers in de binnenstad, omdat deze bang zijn dat er minder bezoekers komen. Ze willen dit doen door door de ‘knips’ uit te stellen. Deze ‘knips’ zijn geen doel op zich, maar noodzakelijk om het doorgaande verkeer om te leiden. Als deze motie wordt aangenomen zou dat betekenen dat de vergroening van bijvoorbeeld de Hofstraat en Kalverstraat niet door kunnen gaan. Plus een aantal andere belangrijke ontwikkelingen komen op de tocht. Dat zou een enorme aderlating zijn voor het vergroenen van de binnenstad. Daarnaast is er enorm veel tijd en energie gestoken in de participatie met inwoners. Na veel geharrewar is de motie verschillende keren aangepast Wat ons betreft nog steeds een heel slecht plan en jojobeleid. Het werd 19-19. Daarom wordt de motie aangehouden om terug te komen. Ook hier maar weer die fiets pakken!

Initiatiefvoorstel: Spaarpaal
Met een initiatiefvoorstel kan een raadslid een eigen voorstel voorleggen aan de raad en het college. In dit geval wil D66 een spaarpaal plaatsen. Een spaarpaal staat langs de weg en heeft een monitor waarop automobilisten die zich aan maximumsnelheid houden een bedrag getoond krijgen dat ze door hun verantwoorde rijgedrag bijdragen aan een gezamenlijk fonds ter verbetering van de straat, wijk of het dorp. GroenLinks heeft gesuggereerd (al in een voorstadium) om deze vooral bij scholen te plaatsen. Dat is overgenomen. Wij hebben dan ook van harte voorgestemd omdat we geloven in het positief belonen van gewenst gedrag. Opvallend detail, partijen die normaal erg voor autorijden zijn, vonden nu het fietsen zo belangrijk dat zo’n paal dan niet hoeft. Hierdoor heeft dit voorstel het helaas niet gehaald. Hopelijk volgen de tegenstemmers hun eigen woorden en stappen ze voortaan op de fiets!

Motie vreemd Adje Hoc of Jantje Beton

Deze motie werd ingediend door de CU en hebben wij mede ingediend. In de politieke markt van 25 april werd een presentatie gegeven over de stand van zaken van het uitvoeringsplan Spelen, Bewegen, Ontmoeten (SBO). Uit deze presentatie kwam naar voren dat voor dit uitvoeringsplan geen beleid is ontwikkeld. De motie riep op om met een voorstel te komen om de opgedane ervaringen rond Spelen-Bewegen-Ontmoeten in 2023-2026, te borgen in een speelvisie en in integraal beleid. Allemaal op de fiets naar de speeltuin!

Tot de volgende raadsvergadering!

Hartelijke groet,
Ellen Soorsma