Donderdag 7 maart was de raad uitgenodigd in de Apeldoornse wijk de Maten. Met een groep Matense raadsleden aangevuld door enkele raadsleden die buiten de maten wonen waren we te gast in de Drie Ranken. Een kerk midden in de wijk. Het is altijd erg fijn om ook eens buiten het stadhuis te vergaderen en weer andere Apeldoorners te ontmoeten en te luisteren naar wat er speelt. Raadsleden zijn tenslotte de vertegenwoordigers van het volk nietwaar?

De avond begon informeel met een kopje koffie. Ik belandde aan een tafel met mensen die hier net een jaartje naar tevredenheid woonde. Wel moesten ze wennen aan het tragere leven hier vergeleken met se randstad waar ze vandaan kwamen. Het is maar goed dan dat ik in het immer rustige trage Apeldoorn woon. De Randstad is waarschijnlijk niks voor mij!

De avond werd verder gevuld met een drietal presentaties. Don Bosco vertelde over hun jongerenwerk in de wijk. Naast allerlei activiteiten blijkt ook bij Don Bosco het menselijke gesprek weer zo belangrijk en ook enorm gewaardeerd te worden door de jongeren. Wijkraad de horsten nam ons mee naar hun activiteiten die zij elk jaar met succes organiseren. De buurtcamping bijvoorbeeld. Vele gezinnen uit de maten hebben al eens meegedaan met dit festival en overnacht in het matenpark. Het is een groot succes elk jaar waar door sponsoring door de matense middenstand ook gezinnen mee kunnen doen met een gesloten beurs.

Ook is er in de Matendreef een living lab gestart in samenwerking met sport service apeldoorn en het roc Aventus. De bedoeling is om jongeren tussen de 12 en 18 jaar meer te laten bewegen. Door samen te werken met scholen en partners als don Bosco hoopt het living lab dit voor elkaar te krijgen. Jongeren hebben hier de rest van hun leven profijt van wat betreft de gezondheid, Dit is natuurlijk niet de manier om pubers van deze leeftijd aan het bewegen te krijgen… maar hoe dan wel is de vraag. Het living lab is ervoor om met behulp van studenten van het roc uit te proberen en te onderzoeken wat werkt.

Na deze 3 presentaties werden we door onze collega Rob Bresse als heuze quizmaster uitgedaagd in de matenquiz. Voor iemand die al bijna haar hele leven in de maten woont was het resultaat voor mij helaas niet om naar huis te schrijven. Ik heb dus nog wat huiswerk te doen. Is bijvoorbeeld de vergrijzing in de maten hoger of lager dan het Apeldoorns gemiddelde?

Bij mij in de straat wonen inmiddels weer veel jonge gezinnen die de huizen van de oudere oorspronkelijke bewoners hebben gekocht. Lager, was mijn overtuiging dus. Helaas klopte die argumentatie niet. In de maten woont een hoger percentage ouderen dan gemiddeld in Apeldoorn. Belangrijk om te weten als je politieke beslissingen neemt.

Ook leuke wetenswaardigheden zoals de heemtuin vereniging die dit jaar 40 jaar bestaat passeerden de revue.

Kortom een gezellige en nuttige avond.