Sinds een aantal jaar organiseert de griffie in samenwerking met ProDemos klassenbezoeken voor de basisschool, middelbare school en MBO. Een hele mooie manier om studenten en leerlingen kennis te maken met de lokale democratie! ProDemos is opgericht met doel om studenten en leerlingen kennis te laten maken met de Nederlandse democratie en rechtstaat. En hier hoort dus ook een bezoek aan de raadszaal bij! Dit schooljaar zijn er al bijna 30 klassen langs geweest die allemaal verschillende programma’s hebben gedraaid. En hier mogen wij, als raadsleden en fractievertegenwoordigers, bij helpen.

De programma’s verschillen per leeftijdscategorie, zodat de stof niet te moeilijk wordt voor de leerlingen. Wij spelen dan ook een verschillende rol binnen de les. Zo ben ik al wel eens voorzitter geweest van de raad, waarbij de leerlingen met elkaar in debat gingen. 2 leerlingen waren de wethouders en de andere leerlingen waren onderverdeeld in fracties en moesten in de debat over het voorstel van de wethouders. Eerst was het nog wat onwennig, zo door die microfoons praten, maar met een paar fanatieke leerlingen kwam het debat daarna snel opgang! Voor de “raad” lag een voorstel over een evenement voor jongeren. De fracties mochten hierop reageren via een inbreng en op elkaar reageren, net zoals in een echte raadsvergadering dus!

Bij een van de andere programma’s moeten leerlingen zelf een partij bedenken, inclusief naam en logo. En hier komen creatieve dingen uit. Zoals de partij 30 min, als tegenhanger van 50 plus. Maar ook Rood Rechts bijvoorbeeld. Met deze partijen moesten ze met elkaar in debat en mochten we samen met de leraar beslissen welke partij het beste was. En dat was me een moeilijke uitdaging… Iedere partij was namelijk op haar eigen manier heel goed en ze hadden allemaal goed onderbouwde standpunten. Gelukkig zijn we er na een lang beraad goed uitgekomen!

Op dit moment staan er nog een aantal klassenbezoeken op de agenda en hopelijk kan ik nog bij eentje aansluiten!

Veel liefs,
Logan