De afgelopen periode was voor onze fractie een drukke tijd, met belangrijke onderwerpen op de agenda, waaronder de algemene beschouwingen en de voorjaarsnota. Het is nu vlak voor de vakantie -het reces-, een mooi moment om jullie op de hoogte te brengen via deze vlog.

Even terug naar afgelopen periode. Behalve dat we bezig zijn geweest met de tekorten op Jeugdzorg en WMO zijn er ook een aantal andere onderwerpen aan de orde geweest die wij als GroenLinks onder de aandacht hebben gebracht. Zo hebben we ons ingezet om het onderzoek naar vuurwerkvrije zones nog voor de zomerperiode uitgevoerd te krijgen. Opgemerkt mag worden dat onze interim-burgemeester zich hard heeft gemaakt om de motie, die wij met een flink aantal andere partijen in december (en dus nog voor haar interim-periode) ingediend hebben, uitgevoerd te krijgen.

Ook heeft de gemeente Apeldoorn zich, ondanks het voorstel van het college om niet mee te doen, toch aangemeld voor de landelijke wietproef. Zie ook dit artikel van Omroep Gelderland.

Op 6 juni hebben we voor de vijftiende keer groene lintjes uitgereikt aan mensen die zich inzetten voor natuur en milieu. We hebben hierover al eerder verslag gedaan.

Op 20 juni waren de algemene beschouwingen. Je kunt deze terugkijken via het raadsinformatiesysteem. De algemene beschouwingen van GroenLinks starten bij 1:39:22 in de live opname. De tekst kun je ook lezen in de bijlage van deze update. De algemene uitgangspunten uit ons programma 2018-2022 “Een vitale samenleving waarin iedereen van waarde is” vormen de rode draad van deze algemene beschouwingen.

In de raadsvergadering van 4 juli heeft GroenLinks een motie vreemd ingediend als vervolg op onze algemene beschouwingen, namelijk: “Goed gereedschap is het halve werk.” We hebben de motie aangehouden en zullen in het Presidium (fractievoorzittersoverleg) met een voorstel voor behandeling tijdens een Politieke Markt komen. De meerderheid van de raad kon zich vinden in de motie, maar er zijn nog verschillende wensen om het onderzoek en debat wat breder te trekken. We komen hier na het reces op terug.

In de raadsvergadering van 4 juli, bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft GroenLinks ook de motie “Groen, groener, groenst” ingediend, waarin we oproepen om voor het groenplan en de ecogids voor de optimale variant te gaan in plaats van de door het college voorgestelde middenvariant. De motie is door een groot aantal fracties mede ingediend en is aangenomen! Je kunt deze motie en andere moties die wij mede ingediend hebben met andere partijen terugvinden in het raadsinformatiesysteem onder het totaalbestand van ingediende moties. De motie “Groen, groener, groenst” heeft nummer M07.

Tot slot wil ik jullie graag meenemen naar het moment waarop Danny, in een scherp raadsdebat bij de behandeling van de voorjaarsnota op 4 juli, de hele raadszaal stil kreeg met de verdediging van onze visie op de aanpak van het college met betrekking tot de tekorten in het sociaal domein. Het kwam recht vanuit zijn hart. Een mooie vertaling van onze fractievisie! Ook dit moment kun je terugkijken via het raadsinformatiesysteem. Danny zijn verhaal start rond 1:16:29.

Donderdag 18 juli is de laatste raadsvergadering. Samen met Partij voor de Dieren zullen we aan het college vragen of de bushokjes, net als in Utrecht, ook in Apeldoorn bijvriendelijk kunnen worden.

Na het reces zal Ariane van Burg afscheid van ons nemen als Raadslid. Paul Baart zal haar zetel overnemen. Dieuwke heeft besloten om voorlopig nog fractievertegenwoordiger te blijven en op de plek van Paul zal Henk Veneman plaatsnemen. Wil je bij het afscheid van Ariane in de raad en bij de installatie van Paul en Henk aanwezig zijn? Zet dan de raadsvergadering van 19 september aanstaande (20.00 uur) alvast in je agenda.

Tijdens de vakantieperiode zal de fractie beperkt de mail uitlezen. Namens de fractie wens ik jullie een fijne zomervakantie toe.

Tot de volgende update!

Rachel Gasper-Rothengatter