In dit blog gaat ons raadslid Danny Huizer in op de Meerjaren Programma Begroting (MPB 2020-2023) en in het bijzonder het jaar 2020. Lees vooral verder en als het vragen bij je oproept: neem contact met ons op via groenlinks@apeldoorn.nl.

De begroting van de gemeente Apeldoorn is een zogenaamde Meerjaren Programma Begroting (MPB 2020-2023). Dit gemeentelijke huishoudboekje vermeldt de verschillende inkomsten en uitgaven die verwacht worden in de komende jaren. Het laat ons zien welke keuzes er gemaakt zijn en hoe wij er financieel voorstaan. De papieren versie heeft de dikte van een behoorlijke roman, maar liefst 411 pagina’s. Gelukkig is de begroting ook op je PC of tablet goed te lezen, dat scheelt een hoop onnodig papier. Voor de liefhebbers: MPB 2020-2023

In deze blog zal ik vooral stil staan bij het jaar 2020. Wat vinden wij ervan? Wat staat ons volgend jaar allemaal te wachten? Welke keuzes zijn er gemaakt? Wat hebben wij gedaan? Lees vooral verder en als het vragen bij je oproept: neem contact met ons op via groenlinks@apeldoorn.nl.

Wat vinden wij ervan?

Het is en was al veel in het nieuws: de gemeenten hebben forse tekorten op de Jeugdhulp en de WMO. Het rijk stelt slechts beperkt extra geld beschikbaar. Er zijn daarom ook in Apeldoorn flinke ombuigingen en besparingen nodig om het sociale domein te kunnen blijven bekostigen. En ik wil op deze plek het college een compliment geven hoe zij de balans hebben weten te vinden in alle maatregelen. Met deze MPB kan ik nog steeds aan mensen uitleggen dat Apeldoorn een sociaal hart heeft en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Daar kan de fractie van GroenLinks Apeldoorn zich prima in vinden. Natuurlijk zijn er pijnpunten en zouden wij op sommige thema’s grotere stappen willen zetten. We moeten echter ook realistisch blijven en niet alleen naar de korte termijn kijken. Er is ook een toekomst voor onze mooie gemeente, een toekomst die met de MPB gezond zal zijn.