In ons item van 17 november 2018 is al aangegeven dat wij als raad met elkaar in gesprek waren over de Woonagenda voor de komende jaren. Wij zijn blij met het resultaat, de agenda past namelijk bij onze waarden. Zowel ons rode als ook ons groene hart vinden wij terug in het beleid voor de komende vier jaar. Daarnaast zijn wij ook blij met het gegeven dat iedereen mee mag doen en erbij mag horen: de inclusieve samenleving.

Ons rode hart gaat sneller kloppen van de extra aandacht voor het sociale- en het middensegment, zeg maar de meest betaalbare woningen. Door extra huizen voor de sociale huur te bouwen en de doorstroom te stimuleren verwachten wij te voldoen aan de roep uit onze samenleving. Zoals al uitgelegd in mijn vorige blog, zijn wij geen liefhebbers van strakke normen: bijvoorbeeld zoveel % sociale huur per bouwproject. Wij vinden het belangrijk dat er wordt gekeken naar hetgeen de buurt kan hebben en hetgeen nodig is om aan de behoeften te voldoen. Dit maatwerk zal in de komende jaren worden toegepast. Ook de aandacht voor onze ouderen en mensen met een zorgvraag getuigt van een sociaal beleid.

Dan ons groene hart. Wij zijn blij met de aandacht voor het groen en blauw in onze stad. Zo worden en zijn er afspraken gemaakt om de sociale voorraad aan huizen verder te verduurzamen. Nu al zien wij de positieve resultaten hiervan terug in de energielabels van deze woningen. En minder kosten voor de energie betekent ook meer geld over voor de andere levensbehoeften. Het mes snijdt aan twee kanten. Deze samenwerking wordt ook gezocht met de Verenigingen van Eigenaren, een goede zaak vinden wij. Want ons klimaat is niet alleen gebaat bij andere vormen van energie, juist ook het verbruik verminderen door bijvoorbeeld isolatie heeft een positief effect op ons klimaat.

Behalve energie en energieverbruik bestaat groen voor ons ook uit het natuurlijke groen. Wij zullen de komende jaren een groene gemeente blijven. Erkend wordt het positieve effect op: het welzijn van onze inwoners, het stress verlagende effect in de omgeving van bedrijven, het spelen op de schoolpleinen, de verkoeling van de stad en dat onze parken, bomen, beken en sprengen bovendien ook gewoon mooi zijn. Redenen voor velen om in Apeldoorn te zijn, te wonen en/of te werken.

Tot slot zijn wij verheugd met de aandacht voor al onze inwoners. Of het nu gaat om onze kermisexploitanten, ouderen, mensen met een zorgvraag, jonge gezinnen, studenten, woonwagenkampbewoners, jongeren, statushouders, starters of wie dan ook, in Apeldoorn zal er een plek voor jou zijn. Met vertegenwoordigers vanuit al deze groepen zal worden samengewerkt om deze woonagenda uit te gaan voeren in de komende jaren. Zo geven wij vormen aan onze inclusieve gemeente: iedereen telt mee en iedereen mag meedoen.

Met deze woonagenda gaan de dorpen en de stad er verder op vooruit. Daar zijn wij van overtuigd. Daar dragen wij graag aan bij.