Afgelopen week is de MJB (MeerJarenBegroting) in de gemeenteraad behandeld. Een belangrijk jaarlijks ritueel, waarbij het echt ergens over gaat. Keuzes worden gemaakt over de besteding van heel veel geld en dit heeft zijn uitwerking op de uitvoering van taken op het gebied van zorg, milieu en andere belangrijke zaken voor de komende jaren. Belangrijk? Jazeker..... heel belangrijk.

En toch wil ik het hier niet over hebben. Want wat namelijk nog veel belangrijker is? Onze uitgangspunten! Uitgangspunten die een basis vormen voor onszelf en voor de komende generaties. Uitgangspunten die leidend dienen te zijn voor alle beslissingen die wij nemen voor vandaag en morgen en overmorgen.

Als GroenLinks kijken we ver vooruit en zien alle onderdelen en aspecten niet als zelfstandige eenheden maar als deel van het grote geheel. Circulariteit en inclusiviteit moeten zo vanzelfsprekend zijn dat we het hier eigenlijk helemaal niet meer over hebben maar dat deze begrippen leidend zijn bij al onze beslissingen. Helaas is het nog niet zo ver. Ik zie dat we nog veel werk hebben te verrichten, maar zie gelukkig lichtpuntjes. Lichtpuntjes die sommige mensen onbelangrijk vinden maar voor de GroenLinks beweging heel relevant zijn. En als ik dan naar Apeldoorn kijk zie ik dat er mooie stappen worden gezet.