In de politiek heb je direct invloed op het beleid van onze gemeente. Een mooie plek dus om actief te zijn. Een rol als raadslid is intensief, levert voldoening en is leerzaam, maar vraagt ook inzet en tijd. Je kunt ook kiezen voor een rol als fractievertegenwoordiger: ook dan lever je inbreng in de raad, je stemt alleen niet mee. Van beide rollen kun je ervaren of het iets voor je is.

Belangstellenden nodigen wij graag uit om mee te komen draaien, zodat je kunt kijken of het iets voor je is. Heb je interesse? Neem dan gerust voor een vrijblijvend gesprek contact op met fractievoorzitter Danny Huizer via d.huizer@apeldoorn.nl of secretaris Hindrik Hettema via secretaris@groenlinksapeldoorn.nl.

Hieronder vind je het competentieprofiel voor raadslid.

Algemeen competentieprofiel GroenLinks raadsleden

1. Politieke aanpak

• Je hebt een visie in lijn met de waarden van GroenLinks: groen, eerlijk, duurzaam en empathisch.

• Je bent in staat politieke en maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar wat dit betekent voor jouw gemeente en deze waar mogelijk op de agenda te zetten.

• Je ziet kansen voor inclusieve lokale verandering en weet deze resultaatgericht, praktisch en daadkrachtig te verzilveren voor jouw gemeente.

2. Incasseringsvermogen en stressbestendigheid

• Je weet tegenslagen om te zetten in hoopvolle, optimistische en opbouwende acties.
  • Je kunt, onder (tijds-)druk, snel schakelen.

• Je weet kritiek om te vormen in een toekomstgericht perspectief en biedt een alternatief.

3. Communicatieve vaardigheden

• Je bent in debat scherp op de inhoud en zacht op de relatie.

• Je bent in staat politieke voorstellen te vertalen naar wat dit betekent voor het dagelijks leven van mensen in jouw gemeente.

• Je kunt je snel, eenvoudig en toegankelijk uitdrukken met daarin een toon van hoop en optimisme.

4. Samenwerken

• Je bent in staat zelfstandig te opereren waarmee je bijdraagt aan het algemeen belang van de fractie.

• Je bent in staat vanuit verbinding om zowel met oppositie- en coalitiepartijen af te stemmen.

5. Zelfinzicht en lerend vermogen

• Je reflecteert op (mogelijke) gevolgen van jouw handelen en bent in staat (om na afloop) kritisch te kijken naar je eigen bijdrage en de manier waarop je de volgende keer beter voor de dag kunt komen.

• Je bent proactief in het formuleren van eigen leerpunten en weet deze zelfstandig te vertalen naar jouw eigen ontwikkeling en handelen.