Water Natuurlijk ziet het waterschap graag als een klimaatschap: de regiehouder in het aanpassen aan de klimaatverandering. We krijgen steeds vaker te maken met extreem weer: lange periodes van droogte, gevolgd door hevige regenval. Alleen door samen te werken kunnen we hiermee omgaan. Water natuurlijk ziet graag meer groen en water. Zowel in de steden als het buitengebied én bij de inwoners thuis. Afkoppelen en ‘ontstenen’ zijn daarbij de eerste stap. Zo voeren we met elkaar het water snel af en voorkomen we hittestress. Tegelijkertijd is het belangrijk om in bepaalde gebieden het water juist vast te houden, zodat er voldoende water is in tijden van extreme droogte. Hierin is samenwerking met de agrarische sector van groot belang. Water Natuurlijk heeft voor ogen dat het water in onze omgeving altijd in de juiste hoeveelheid én met de juiste waterkwaliteit aanwezig is. Zodoende kunnen we er ook allemaal volop van genieten, Nederland waterland. Want water is de toekomst.

Water Natuurlijk onderscheidt zich van andere partijen door de manier waarop we veilig, schoon en mooi water willen bereiken. Wij geven landschap, natuur, cultuurhistorie en recreatie een belangrijke plaats in het waterbeheer. Daarnaast spelen we actief in op veranderingen in het klimaat: we krijgen vaker te maken met lange perioden van droogte en korte maar hevige regenbuien. Daar willen we Vallei en Veluwe tijdig op voorbereiden. Tot slot anticiperen we op de veranderingen in de samenleving. Inwoners willen steeds vaker zelf hun woonomgeving verbeteren of en beheren. Wij zoeken actief de samenwerking met deze inwoners en ook met collega-overheden, grondeigenaren en maatschappelijke organisaties.

theo-van-es-4.jpg WN-ValleiVeluwe-Leusden-Schammer-2.png wenumse-watermolen.jpg