In het kader van dit gewonnen doelpunt, sloten we als Fairtrade Werkgroep de handen ineen met de vakbond CNV Internationaal, die zich wereldwijd onder andere inzet voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in textielfabrieken. Door deze samenwerking verleden week stond er een groot glazen experiencebox in het centrum, vol kleding. Een betere lancering van de titel had ik me met alle huidige beperkingen niet kunnen bedenken. Het was immers de landelijke Fairtrade Week, die dit jaar de kledingindustrie als thema had.

Via de website allesheeftzijnprijs.nl kunnen mensen achter de daadwerkelijke prijs van hun kleding komen, en die ligt veel hoger dan de betaalde euro´s in de winkel. Een shirtje voor 2 tot 5 euro, met een kledinglabel uit China of Bangladesh, met een beetje nadenken kan men al nagaan of er de makers zichzelf kunnen voorzien in hun levensonderhoud. In China, waarvan de helft van de kleding in NL vandaan komt, krijgen de arbeiders 170 euro per maand, terwijl ze 17 uur per dag gewerkt hebben. De vrouwen in de fabrieken krijgen daarnaast te maken met seksuele intimidatie, geweld en discriminatie. Gelukkig zijn er ook winkels waarbij je bij het kopen van de kleding zeker weet, dat je niet bijdraagt aan zulke mensonterende praktijken. Een groot deel van deze winkels in Apeldoorn zijn dan ook vermeld op deze site.

Door middel van onze portemonnee en verspreiding van bewustwording, kunnen we als consument namelijk de kledingindustrie aanpakken. Hoe meer mensen bewust kiezen voor het kopen van eerlijke kleding en het vermijden van merken die dit niet doen, hoe meer de grotere spelers zullen beseffen dat de consument dit niet meer wil. Denk hierbij aan het kopen van gecertificeerd fairtrade kleding, maar ook door de winkelen bij de diverse tweehandswinkels.

Als Fairtrade Gemeente zijn we dus in Apeldoorn goed op weg, maar de finish is nog niet in zicht. Laat je rode hart spreken, en koop dus niet alleen eerlijke kleding, maar ook koffie, bananen, chocolade en suiker. Een eerlijkere omgeving, groot of klein, begint namelijk altijd bij onszelf.

Dorise van Driel