Jaren geleden heeft onze voorganger, Ariane van Burg, zich keihard gemaakt voor dierenwelzijn. En met resultaat, want we hebben in Apeldoorn een nota Dierenwelzijn, welke 2-jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld wordt. Dat is echt heel heel mooi!

Chaos

Vorig jaar was het eindelijk zover, helaas veel te laat, maar de evaluatie lag er. De politieke bespreking ervan was een behoorlijk chaotisch, zonder enig resultaat of input voor de nieuwe nota. Het ging alle kanten op en tegelijk ging het overgrote deel van de vergadering over de wolf. Heel interessant onderwerp hoor, maar liever niet als enige input voor de nieuwe nota Dierenwelzijn.
Daarop besloten wij met samen met PvdA, Christenunie en PvdD hier meer vorm aan te geven, zodat de welhouder echt een gedragen input krijgt voor de nieuwe nota.
We zijn begonnen met een enquête aan alle fracties om inzicht te krijgen in wat de belangrijkste punten voor hen zijn. Op basis daarvan hebben wij een verdiepende bespreking georganiseerd waar de punten “met de meeste stemmen” uit de enquête meer inhoudelijk besproken werden.
In een politieke bespreking hebben we vervolgens de input meegegeven aan de wethouder voor de nieuwe nota.

Nota

En in september was het eindelijk zover: de nieuwe nota Dierenwelzijn lag er en konden we deze inhoudelijk politiek bespreken.

Lees de nota hier

De belangrijkste onderwerpen die erin staan zijn:
* Wij helpen dieren in nood
* Sociale vangnetten voor huisdieren in de knel
* Communicatie en voorlichting
* Hygiëne in de openbare ruimte

Bespreken met meelezers

En zoals altijd bespreken we de onderwerpen die eraan komen in de volgende PMA (politieke bespreking) met elkaar in de fractie. Dit keer met enthousiaste meelezers uit de achterban. Helemaal fijn, want meer kennis betekent meer inhoud kunnen geven aan het plan.
We zijn het er allemaal over eens dat dierenwelzijn echt ontzettend belangrijk is voor ons als GroenLinks Apeldoorn, en tegelijkertijd zouden we willen dat er veel meer in de nota staat dan dat er nu in staat. Nu doen we de wettelijke taken en een klein beetje meer. Maar we missen bijvoorbeeld een hittestress meldpunt in Apeldoorn. Ook wordt er niks gezegd over slachterijen. Er wordt gesproken over de nieuwe Wet Dieren, maar wat betekent dit voor de verschillende organisaties in Apeldoorn, zoals de kinderboerderijen? Allemaal punten die wij eigenlijk veel uitgebreider terug zouden willen zien in de nota. Echter is de huidige raad erg kritisch op dit document en met name de bijhorende kosten.

Besluit

Na uitgebreid overleg en overwegen, zijn we met dit minimale beleid uit de nota akkoord gegaan. Want natuurlijk zijn we blij met het feit dat er überhaupt een nota Dierenwelzijn is in Apeldoorn en dat we meer doen dat de wettelijke taken. Dus ons uitgangspunt was: zorgen dat we deze nota door de raad krijgen. En gelukkig is deze nota donderdag 19 september aangenomen met 28 stemmen voor en 10 stemmen tegen.
Daarnaast gaan we de aanpak met betrekking tot dierenwelzijn richting de slachterijen niet zomaar loslaten, dus daar gaan we mee aan de slag. En als we in november de begroting bespreken gaan we ons stinkende best doen om de gereserveerde bedragen voor dierenwelzijn niet te laten wegbezuinigen.

Tot een volgende blog!