Een vierde vliegroute?

Het luchtruim boven Nederland is de laatste tientallen jaren steeds drukker geworden. Het Kabinet stelt een nieuwe indeling van het luchtruim voor om vliegroutes korter te maken en de Koninklijke Luchtmacht een groter oefengebied te geven.
Het college wil over twee weken een brief naar het ministerie schrijven. Die gaat naast een aantal andere onderwerpen ook over de luchtruim-herziening. Een vierde aanvliegroute is daarvan een onderdeel. Die route gaat ook over de Veluwe. GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren en BVA wilden de raad oproepen zich actief tegen de vierde route te verzetten. Het college vindt het genoeg een brief te schrijven, en het lijkt erop dat de Raad zich minder met het landelijk beleid wil bemoeien.

Motie aangehouden

Ik wilde de Raad wel om een uitspraak vragen. De mede-indieners vonden het beter te wachten op de brief van het College. We hebben de motie aangehouden.

Als de College-brief er is gaan we bekijken óf we in een Politieke Markt met de andere fracties overleggen hoe we als Raad invloed willen hebben op de schone lucht boven de Veluwe. Misschien dat we het aantal vluchten boven de Veluwe kunnen beperken.

Meer informatie: