We willen allemaal fijn wonen in Apeldoorn, maar dat willen we in de toekomst ook graag. Daarom wordt er geïnvesteerd in de leefbaarheid van Apeldoorn. Daar worden beleidsplannen voor gemaakt en om dat zo goed mogelijk te doen worden nu inwoners betrokken per wijk/dorp/stadsdeel. Dit noemen we “vitaliteitsagenda’s”.

ABCD
Ook voor de buurt de Horsten in de Maten wordt zo’n vitaliteitsagenda gemaakt. Door in gesprek te gaan met inwoners en organisatie in de buurt wordt heel duidelijk wat er goed gaat en waar behoefte aan is. Met die uitkomst wordt een plan gemaakt voor de komende jaren om de buurt te verbeteren. Een onderdeel daarvan is de ABCD-methode (Asset Based Community Management). Een methode om mensen in een buurt bij elkaar te brengen en samen voor een verandering te zorgen.

Buurt Aan Zet
In de Horsten is Buurt Aan Zet een uitwerking van de ABCD-methode die in 2023 als pilot is gestart. Wij worden bijgepraat tijdens de PMA-Plus over de ontwikkelingen en ervaringen. Wat mij erg aanspreekt in deze methode is dat de talenten en positieve sterke punten uit een buurt op een voetstuk gezet worden, zij kunnen de wortels in een buurt vormen. Wat je aandacht geeft groeit, en dat laat deze methode heel mooi zien. Bureau Eurus uit Hengelo ondersteunt in de buurt. Op basis van de inzet van Eurus en de gemeente met de gebiedsmanager moet aan het eind van het jaar een advies komen hoe na de Horsten samen verder kan gaan. Bewoners zo in stelling brengen heeft tijd nodig, die moeten we wel echt nemen. Want je wil toch dat de inzet van dit jaar niet verloren gaat. Dus als er een vervolg met ondersteuning nodig is, is dat wat mij betreft echt bespreekbaar.

Wil je eens een kijkje nemen op de site van de Horsten, hier is de link naar de website:
Ben je benieuwd naar al die vitaliteitsagenda’s? Via deze link kan je er van alles over lezen:  https://www.apeldoorn.nl/vitaliteitsagenda

Wij genieten nog even van ons reces.
Groetjes Dieuwke