De samenvatting van de uitreiking: https://youtu.be/ByIVeFljJZk

Uitreiking rood lintje 2022 aan Alex Schiphorst

Alex Schiphorst

We begonnen vrijdagmiddag in de oranjebar met een rood lintje voor Alex Schiphorst.

Hij was genomineerd door Theo Boerkamp en Tiphaine Bresser vanwege zijn werk in de buurt Apeldoorn Zuid. Waarbij hij uitjes organiseert voor ouderen, NL Doet, Zuiderparkfestival, Zero Waste afval opruimen.

Voor de video van Alex klik hier: https://youtu.be/llk9radRUqE

Derya Özugur

Maandag kreeg Derya Özugur een rood lintje voor haar werk en inzet voor de stichting van baby Zumra. En de verbinding om mensen uitleg te geven over de iftar.

Website voor Baby Zumra: Teamzumranl at Taplink
Genomineerd door Gulsah Mutlu die haar ook het rode lintje mocht opspelden.

Voor de video van Derya klik hier: https://youtu.be/nHIRKFtxUiY

Uitreiking rood lintje 2022 aan Derya Özugur
uitreiking rood lintje 2022 aan Tonnie Huis in ’t Veld en Ad Serne

Tonnie Huis in ’t Veld en Ad Serne

Tonnie en Ad kregen een rood lintje voor het verrassen van bewoners in coronatijd met een mooi kerststukje en bezorgd in Dickens kleding.

Ze waren genomineerd door Danielle ten Pas.

Voor de video klik hier: https://youtu.be/s7phb_9mkB8

Gertrudeke van der Maas

Genomineerd door Marie-Jose, die vertelde in haar mail:
Zij heeft de actie APELDOORN GEEFT WARMTE op touw gezet.
Voor Apeldoorners met een laag bestaansminimum en die moeite hebben om de energie rekening te betalen, daar heeft zij nu een actie voor opgezet.
Zij is ook diegene die zich inzet, om zomers wat van het  vakantiegeld te doneren. VAKANTIE GELD SAMEN DELEN.
Het is een prachtig initiatief voor mede stadsgenoten met een kleine beurs.

Voor de video klik hier: https://youtu.be/C8bJqHLEDUA

uitreiking rood lintje 2022 aan Gertrudeke van der Maas
uitreiking rood lintje 2022 aan Chris Mennema

Chris Mennema

Genomineerd door Marco Betman, die het volgende schreef:
Chris is een Apeldoornse man van eind 30 jaar die een zeer uitgebreid verleden heeft in de hulpverlening. En jaren op straat heeft geleefd en verslaafd was aan middelen.
Een aantal jaren geleden heeft hij het roer omgegooid en is hij clean geworden en hij heeft nu zijn eigen huisje en een hond waar hij zielsveel van houdt. Vanuit zijn achtergrond weet hij hoe het is om aan de onderkant van onze maatschappij te leven.

In samenwerking met de www.stichtingzwerfjongerenapeldoorn.nl en www.vagenbond.nl organiseren we met straatervaren gidsen rondleidingen in Apeldoorn.
Chris heeft als het om de rondleidingen gaat een coördinerende rol, hij zorgt dat de groep gidsen de afspraken nakomt. Is er bij alle vergaderingen en rondleidingen, doet veel in de PR voor de rondleidingen. Daarnaast kun je hem altijd vragen om interviews te geven of mensen die daar belang bij hebben te vertellen wat het leven op straat inhoudt.

Voor de video klik hier: https://youtu.be/N-sp8CE_tuA

Age Karrenbelt

Genomineerd door Tineke Wiersma, die het volgende schreef:
Met zijn Facebook groep “Ik Ga Met Honger Naar Bed” zet hij zich al jaren belangeloos in voor Apeldoorners die het niet breed hebben en niet genoeg geld hebben voor eten. Dit zijn meestal mensen die (net) niet voldoen aan de regels van de voedselbank.
Age helpt deze mensen laagdrempelig zonder vragen. Op vrijdag deelt hij vaak overtollig eten van Picknick uit en met de feestdagen verzamelt hij zegels van Plus voor boodschappenpakketten, eten en lekkere dingen door donaties waarmee hij kerstpakketten maakt voor mensen die anders niks krijgen.

Hij stemt dit af met Voedselbank, Leger des Heils en andere initiatieven, zodat iedereen iets krijgt en niemand dubbel.
Tussendoor houdt hij toezicht op de overige donaties in de groep, dat die eerlijk verdeeld worden onder de belangstellenden.

Een kleinschalig, laagdrempelig initiatief, maar voor veel gezinnen onmisbaar.
Website: https://www.ikgamethongernaarbed.nl

Voor de video klik hier: https://youtu.be/zoA4nVl16Qo

uitreiking rood lintje 2022 aan Age Karrenbelt
uitreiking rood lintje 2022 aan Op Stap

Op stap

Dinsdagochtend kreeg Op Stap een rood lintje uitgereikt door Ariane van Burg en Danny Huizer. Genomineerd door Ariane van Burg.

Onder de bezielende leiding van Khadija Ben Azzouz is dit programma een groot succes in Apeldoorn. Veel kinderen met een dreigende leerachterstand hebben hierdoor een betere aansluiting gekregen op het onderwijs van de basisschool. Al 30 jaar lang is Khadija hier de drijvende kracht. Maar ook dames als bijvoorbeeld Sultan zetten zich hier al jaren met hart en ziel voor in.

Naast het begeleiden van de kinderen wordt er aandacht besteed aan (de ontwikkeling van) het hele gezin en dat heeft een enorme meerwaarde. En terwijl het voor een aantal dames tevens een betaalde baan is, gebeurt er heel veel op vrijwillige basis en in eigen tijd. Wat mij ook altijd opvalt is het enthousiasme en de hartelijkheid, waarmee iedereen benaderd wordt.

Voor de video klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=l4nkf-kI77k

Dansgroep Pierrot

Woensdagavond werd er een rood lintje uitgereikt door Paul Baart aan Dansgroep Pierrot. Genomineerd door Kirsten die het volgende schreef:

Pierrot is een dansgroep voor mensen met een verstandelijke beperking. In de Corona tijd zijn de regels voor deze doelgroep heel streng geweest. Ze hebben amper fysiek kunnen dansen. De dansleiding heeft allerlei creatieve acties bedacht om de deelnemers een hart onder de riem te steken in deze zware tijd.

Zo hebben ze filmpjes opgenomen met de dansjes en zijn ze een aantal keer bij de deelnemers langs gegaan en hebben zij buiten op veilige afstand of via het raam samen gedanst. Mijn vader zit in het bestuur en mijn moeder is dansleiding van een van de groepen. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe druk zij en vele anderen geweest zijn geweest en hoe betrokken ze zijn bij de deelnemers. Vandaar dat ik ze met z’n allen graag wil nomineren.

Website: http://dansenbijpierrot.nl/

Voor de video klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=WE0g5QJQTCE

uitreiking rood lintje 2022 aan Dansgroep Pierrot

Benieuwd wie er in onze eregalerij staan, https://apeldoorn.groenlinks.nl/eregalerij-van-rode-lintjes-dragers