Thema avond Inclusie GroenLinks
SPORT EN BEWEGEN VOOR IEDEREEN

Locatie en aanmelden
Van Kinsbergenstraat 17, 7311BL Apeldoorn
Ingang via de tuin aan de Nieuwstraat (bij de beachflag van GroenLinks)

Of meld je aan via https://www.eventbrite.nl/e/tickets-sport-en-bewegen-voor-iedereen-290297366237
Of stuur een mail aan h.veneman@apeldoorn.nl

19:15 uur         Inloop
19:30 uur        Opening en aankondiging inleiders
20:15 uur        Pauze
20:30 uur       Forumgesprek
21:30 uur        Einde

De inleidingen worden verzorgd door:

1. De Klup/Karen Hop

Iedereen heeft behoefte aan contact en fijne vrijetijdsbesteding, ook mensen met een verstandelijke beperking. Daarom is ‘de Klup’ er. Veel mensen met een beperking zijn kwetsbaar. Sommigen vinden niet voldoende aansluiting op plekken waar de meeste mensen hun vrije tijd besteden… in de drukte, in het uitgaansleven. Maar iedereen wil af en toe thuiskomen en denken ‘Ja, dat was een leuke dag!’ We zetten ons elke dag in voor onze deelnemers, zodat ze volwaardig mee blijven doen, hun zelfredzaamheid wordt vergroot en eenzaamheid wordt voorkomen. Ons Kluphuis in hartje centrum van Apeldoorn vormt daarbij de tweede huiskamer voor onze deelnemers én vrijwilligers.

2. Lifegoals/Bernard de Vries

Life Goals Apeldoorn wil bijdragen aan een stad waar iedereen kan sporten onder een (veilig) dak. In welke situatie je ook zit, sport kan net het vonkje van positieve energie zijn.

Life Goals Apeldoorn is een netwerk van organisaties met zorginstellingen, sportaanbieders, sportverenigingen en vrijwilligers. Allen gebruiken zij de Life Goals methodiek waarbij sport- en bewegingsactiviteiten mensen in beweging brengen en helpen om op een duurzame manier meer structuur in het leven te krijgen. Sport (bij een vereniging en/of sportaanbieder) kan het vonkje zijn, de inspiratie om het leven weer op te pakken.

MOVE TO INSPIRE, INSPIRE TO MOVE!

Dankzij het netwerk wordt er sportaanbod gecreëerd voor mensen waarvoor het reguliere sport- en beweegaanbod vaak niet toegankelijk is. Het sport- en beweegaanbod bestaat op dit moment uit voetbal, hardlopen en kickboxen.

3. Uniek Sporten/Remke Halma

Sporten met een beperking is helaas nog niet altijd zo vanzelfsprekend. Je moet nu eenmaal wat meer drempels over om van sport en bewegen te kunnen genieten en te profiteren. Als het bij jou nu een keer tegen zit of als je ergens tegenaan rolt of loopt is het goed om te weten dat je niet de enige bent. En dat er hulp voorhanden is. Ook door Uniek Sporten Apeldoorn.

* Mooie voorbeelden uit de eigen praktijk; eventueel met meegenomen deelnemers van de eigen activiteiten.

* Worstelingen in de praktijk van alle dag.

* Zijn er voldoende randvoorwaarden aanwezig? Wat is mogelijk meer nodig? Wat zou ‘de politiek’ mogelijk beter moeten gaan doen?

We vragen aan de inleiders in hun inleiding van 15 minuten aandacht te besteden aan een aantal aspecten.

Na een pauze wordt de avond afgerond met een forumgesprek.

De inleiders vormen het forum en gaan in gesprek met de zaal. Aan de hand van vragen en discussiepunten. We willen ons daarbij leiden door de uitdagende vraag: Wat kan Apeldoorn nog meer doen om nog meer mensen te betrekken bij ‘ Sport en bewegen voor iedereen’.