Nee, dit gaat niet over dat de Veluwe aan zee zou komen te liggen of uiteindelijk onder de zeespiegel zal belanden.
Dit gaat over een ander, sluipend, proces.

Regelmatig ga ik op mijn fiets over onze mooie Veluwe. Fantastische fietsroutes in het groen. Volop genieten op de mooie paden in onze achtertuin, via radio Kootwijk langs het Kootwijkerzand over het Dabbelosepad richting Hoenderloo of de andere kant op richting Uddel en via de Amersfoortseweg weer terug naar Apeldoorn.
Groen alom, mooie verre uitzichten over heidevelden, afgewisseld met de groene intimiteit van de fietspaden wanneer we door het bos gaan, door onze groene kathedraal.
Zo op het oog en voor het gevoel een paradijs, in volle rust.

En toch .... wist je dat het niet goed gaat met onze Veluwe? Het aantal planten- en dierensoorten loopt zienderogen terug. Zo constateren de deskundigen.
Als oorzaken worden genoemd de verdroging door de droge en warmere zomers van de laatste jaren, gepaard gaande met toegenomen stikstofneerslag door verkeer en landbouw en ook verstoring door toegenomen toerisme en recreatie. Waardoor onder andere ook het aantal broedende paren kuifleeuweriken sterk daalt.
Vandaar: HELP! DE VELUWE GAAT KOPJE ONDER!

‘Natuur en stilte terug op de Veluwe’, staat in het verkiezingsprogramma van GroenLinks voor de aanstaande verkiezingen voor de gemeenteraad.
De Veluwe is en moet een gebied blijven waar dier en mens stilte en rust vinden. Dat is zoeken naar een goede balans.
Nieuwe stiltegebieden creëren.
Ook steunen wij plannen om de toegang van bezoekers en recreanten in sommige delen te beperken.
En te zoneren waar wel recreatie kan plaats vinden zonder te verstoren.
Te ijveren voor dag en nacht 100 km op de snelweg om bij te dragen aan het terugdringen van de stikstofproblematiek.
GroenLinks steunt de actiegroep Red de Veluwe die actie voert tegen de uitbreiding van Lelystad Airport en laagvliegroutes.
Wij streven naar een vliegveld Teuge waarop enkel elektrisch aangedreven vliegtuigen starten en landen.

LIEVER GROENLINKS

Henk Veneman