Deze raadsvergadering draaide grotendeels om de Economische koers 2024 en het programma werklocaties. Er werden 3 moties en 1 amendement op ingediend.

De economische koers wil inzetten op duurzame, groene bedrijventerreinen, circulaire economie, innovatie en koploper zijn op energietransitie. Kortom, er staan veel dingen in die aansluiten bij de opvattingen en ambities van GroenLinks.

De VVD wilde met een amendement het woord ‘koploper’ in de energietransitie verwijderen. Zij vinden dat middenmoot ook wel goed is. Gelukkig hebben ze dit amendement ingetrokken nadat er weinig steun voor bleek.

Daarna diende de VVD een motie in om het actieplan armoede te betrekken bij de economische koers met als reden dat werk de oplossing is voor armoede. Tenminste, zo interpreteerden wij dat. Gelukkig is ook deze motie door hen ingetrokken.

Moties GroenLinks

Daarna kwamen er twee moties waar wij op stonden. Ook deze moties hadden betrekking op de economische koers. We hebben samen met PvdD en Wij Apeldoorn een motie ingediend waarin we vroegen om te onderzoeken of een leegstandsverordening mogelijk is in Apeldoorn en daarvoor een voorstel aan de raad voor te leggen.

In het kort houdt de verordening in dat pandeigenaren zich bij de gemeente moeten melden als hun pand langer dan zes maanden leegstaat. Na zes maanden gaat de gemeente met de eigenaar bespreken wat de mogelijkheden zijn om het pand weer in gebruik te nemen. Denk aan wonen, als atelier, voor verenigingen of andere initiatieven. Tot er een permanentere bestemming is gevonden. Het zorgt voor reuring, veiligheid en leefbaarheid, En bovenal, situaties zoals met Hertzberger pand kunnen niet meer voorkomen. Het college adviseerde tegen. Ze vinden de leegstand te laag en inzet van ambtenaren niet in verhouding. Helaas heeft de motie het net niet gehaald.

Wat is de toekomst van slachterijen in Apeldoorn?

Dat was de vraag waarop een motie is gebaseerd die wij samen met de PvdD en Wij Apeldoorn hebben geïnitieerd. En de motie heeft het ruim gehaald! De motie roept op om vanuit economisch perspectief met de slachterijen in gesprek te gaan. Is er nog een toekomst voor deze industrie in Apeldoorn gezien de problematieken die rondom slachterijen spelen. Stank overlast, inzet arbeidsmigranten en dat er in Nederland minder vlees wordt geconsumeerd. (Dit is gebaseerd op feiten en cijfers vanuit de industrie zelf.)

Als laatste agenda punt stond een motie vreemd die met een raadsmeerderheid is aangenomen. En wij stonden er natuurlijk ook op, want het ging over het verruimen van de winterregeling voor dakloze mensen. Hierin werd het college verzocht om de openingstijden van instanties voor dakloze mensen te verruimen. Daarnaast zouden we dan graag zien dat er ook gemonitord wordt op aantallen, financiën en herkomst. Aan de hand van deze gegevens kunnen we het actieplan dakloosheid beter invullen op het gebied van winterregelingen. Dit actieplan komt begin volgend jaar naar de raad.

Op woensdag 23 oktober is de algemene ledenvergadering in Acec. Er staan belangrijke punten op de agenda. Zien we je daar?