Nieuws van Danny Huizer

Van de fractievoorzitter … mei 2020

In de laatste weken hoor ik steeds vaker mensen zeggen: dat de wereld er anders uit zal zien na de Coronacrisis. Vaak voegt men daaraan toe dat het virus ook positieve effecten heeft. De lucht is frisser, amper nog vliegtuigen die hun sporen achterlaten, meer waardering voor de vitale beroepen en de mensen zijn vriendelijker. Ik heb er moeite mee om positieve gevolgen te verbinden aan Corona. Ik ben werkzaam in de verpleeghuissector en merk dagelijks de gevolgen voor de mensen die daar wonen en werken. Mensen die ziek worden en zelfs overlijden aan de gevolgen van Covid-19 zijn helaas geen uitzondering. Mijn vrouw werkt in de thuiszorg en stapt iedere dag op haar fiets om de medemens thuis onbeschermd te verplegen. Helaas is zij geen uitzondering, velen zetten zich vol overtuiging voor anderen in. De mogelijke risico’s die het met zich mee brengt, neemt men op de koop toe. Ik hoor de verhalen vanuit de ziekenhuizen in Brabant en vanuit de dorpen die als brandhaard te boek staan. In mijn beleving heeft het virus alleen maar nadelige gevolgen.

Wat men bedoelt te zeggen met positieve gevolgen gaat volgens mij over de positieve gevolgen van ons gedrag. We maken geen pretvluchten meer binnen Europa, we rijden minder in de auto, we kopen lokaal, we applaudisseren voor de mensen in de zorg. Als gevolg van het virus zijn wij nu gedwongen ons anders te gedragen, al die verbeteringen zijn dus een gevolg van ons veranderde gedrag.

Van de fractievoorzitter - de eerste twee maanden van 2020

De eerste twee maanden van mijn fractievoorzitterschap zitten erop. Een mooi moment om stil te staan bij de afgelopen weken. Op het moment van schrijven hebben wij reces in Apeldoorn en giert de wind en regen om mijn huis. Gelukkig hebben wij ons huis goed geïsoleerd, de zonnepanelen leveren echter niet zoveel op vandaag. Wel kan ik zeggen dat onze jaarafrekening van DeA laat zien dat ons verbruik weer is verminderd. Op hetzelfde moment kreeg ik van diezelfde DeA bericht van de opbrengsten van onze zonnepanelen op de Ecofactorij. Als lezer vraag je je misschien af wat dit verkapte reclameblok nou te maken heeft met mijn werk als fractievoorzitter. Dat ga ik je nu uitleggen.

Wonen in Apeldoorn (2)

In ons item van 17 november 2018 is al aangegeven dat wij als raad met elkaar in gesprek waren over de Woonagenda voor de komende jaren. Wij zijn blij met het resultaat, de agenda past namelijk bij onze waarden. Zowel ons rode als ook ons groene hart vinden wij terug in het beleid voor de komende vier jaar. Daarnaast zijn wij ook blij met het gegeven dat iedereen mee mag doen en erbij mag horen: de inclusieve samenleving.